top of page

28 mei 2026 08:00

Na het flow-succes van (on)eindig) afmaken ging ik met goeie moed met Monsters aan de slag. Maar ik werd er weer even goed aan herinnert dat muziek maken niet zo simpel is als een to do lijstje af werken. Darn it Steve!

Ik liep vast op de bas, zoals je hieronder kunt zien aan de hoeveelheid bas probeersels (de bas-sporen color code ik altijd blauw). Toen ik dit nummer maakte, in februari 2025, werkte ik als producer nauwelijks met bas. Ik vergat het gewoon. Het zat nog niet in mijn systeem. Ik zag (hoorde) de waarde er ook niet van. 
Maar eigenlijk wist ik gewoon niet zo goed hoe het moest. Alle nummers die ik in mijn bas-loze producer tijd maakte en een half jaar later hoorde klonken opeens iel. Logisch. De bas 
creëert vaak echt een fundatie. A sense of grounding. Dus toen ik mijn hele to do lijst maakte voor Monsters wist ik gelijk: hier hoort een bas bij.

 

Ondertussen heb ik veel meer ervaring opgedaan met bas inspelen/produceren. Maar net als drums/percussie voelt het als mijn achilleshiel. Bij bas hoor ik de lage noten soms gewoon niet. Ik kan ze niet van elkaar onderscheiden. Uiteraard dacht ik dat dat aan mij lag, maar mijn oude bassist zei dat hij dat ook had in het begin en dat je je gehoor kunt trainen. Dat klinkt hoopvol! Want ik hoor nu zeker de waarde van bas. Maar het duurt nog steeds veel langer om de juiste sound en melodie te vinden. Frustrerend. Maar even wegstappen van waar ik mee hebt geëxperimenteerd helpt. Uiteindelijk hoorde ik: deze geeft een mooie onderlaag, zonder teveel af te leiden. 

Scherm­afbeelding 2026-05-28 om 08.50.33.png

Sorry dat ik zei

waarom denk je niet aan mij?

Ik weet niet wat ik dacht

wat ik dacht was in de war

ik weet het zeker

het is goed wat ik zei

Ik weet niks zeker

en nu heb ik spijt

Oh het schaamrood

Ik schaam me dood

Ik voel me lelijk

Maar ik zal moeten bewegen

Het voelt nu al wat lichter

niet echt lichter, maar minder

donker dan toen

met mijn ogen dicht

En nu staan ze voor me

mijn monsters en mormels

samen op een rij

in het licht

Oh het schaamrood (oh het schaamrood)

Oh ze zijn bloot (oh ze zijn bloot)

Ik voel me lelijk

Maar ik zal moeten bewegen

Untitled_Artwork 23.png

1 juni 2026 08:01

Correctie. Ik heb Monsters vandaag opnieuw beluisterd en.. meh. Moeten nog een paar tweaks worden gedaan. Iets te voorbarig geweest :') terug nar 95%.

95%

Briefjes

Deel je gedachtenPlaats de eerste opmerking.
bottom of page