28 mei 2026 08:00
Na het flow-succes van (on)eindig) afmaken ging ik met goeie moed met Monsters aan de slag. Maar ik werd er weer even goed aan herinnert dat muziek maken niet zo simpel is als een to do lijstje af werken. Darn it Steve!
Ik liep vast op de bas, zoals je hieronder kunt zien aan de hoeveelheid bas probeersels (de bas-sporen color code ik altijd blauw). Toen ik dit nummer maakte, in februari 2025, werkte ik als producer nauwelijks met bas. Ik vergat het gewoon. Het zat nog niet in mijn systeem. Ik zag (hoorde) de waarde er ook niet van.
Maar eigenlijk wist ik gewoon niet zo goed hoe het moest. Alle nummers die ik in mijn bas-loze producer tijd maakte en een half jaar later hoorde klonken opeens iel. Logisch. De bas creëert vaak echt een fundatie. A sense of grounding. Dus toen ik mijn hele to do lijst maakte voor Monsters wist ik gelijk: hier hoort een bas bij.
Ondertussen heb ik veel meer ervaring opgedaan met bas inspelen/produceren. Maar net als drums/percussie voelt het als mijn achilleshiel. Bij bas hoor ik de lage noten soms gewoon niet. Ik kan ze niet van elkaar onderscheiden. Uiteraard dacht ik dat dat aan mij lag, maar mijn oude bassist zei dat hij dat ook had in het begin en dat je je gehoor kunt trainen. Dat klinkt hoopvol! Want ik hoor nu zeker de waarde van bas. Maar het duurt nog steeds veel langer om de juiste sound en melodie te vinden. Frustrerend. Maar even wegstappen van waar ik mee hebt geëxperimenteerd helpt. Uiteindelijk hoorde ik: deze geeft een mooie onderlaag, zonder teveel af te leiden.

Sorry dat ik zei
waarom denk je niet aan mij?
Ik weet niet wat ik dacht
wat ik dacht was in de war
ik weet het zeker
het is goed wat ik zei
Ik weet niks zeker
en nu heb ik spijt
Oh het schaamrood
Ik schaam me dood
Ik voel me lelijk
Maar ik zal moeten bewegen
Het voelt nu al wat lichter
niet echt lichter, maar minder
donker dan toen
met mijn ogen dicht
En nu staan ze voor me
mijn monsters en mormels
samen op een rij
in het licht
Oh het schaamrood
Ik schaam me dood
Ik voel me lelijk
Maar ik zal moeten bewegen

1 juni 2026 08:01
Correctie. Ik heb Monsters vandaag opnieuw beluisterd en.. meh. Moeten nog een paar tweaks worden gedaan. Iets te voorbarig geweest :') terug nar 95%.